Iedereen weet dat vitamine c goed is voor een mensenlichaam. Het is gezond en ook nog eens goed voor de weerstand, maar het kan ook zijn dat je een vitamine c tekort hebt doordat je niet genoeg binnenkrijgt. Vitamine c zit in veel fruit en voedingsmiddelen, het is dus makkelijk om er genoeg van binnen te krijgen maar soms lukt dat helaas niet. Dan zijn er ook andere dingen die je kunt doen om genoeg vitamine c binnen te krijgen.

Waarom heeft een lichaam vitamine c nodig?

Vitamine c is heel erg belangrijk voor het lichaam, je hebt het onder andere nodig voor een goede weerstand. Ook heb je vitamine c nodig voor het bindweefsel te versterken en om de opname van ijzer te bevorderen. Vitamine c heeft dus een belangrijke functies en die kunnen niet worden uitgevoerd als er niet genoeg vitamine c in het lichaam wordt opgenomen.

Hoe merk je dat jij een vitamine c tekort hebt?

Een vitamine c tekort merk je niet heel snel, het is iets wat er langzaam insluipt en dan ineens opvalt. Als je dan terugkijkt op de tijd dan valt de puzzel van klachten ineens in elkaar en denk je aan een vitamine c tekort. Je kunt last hebben van vermoeidheid, gewrichtspijn maar ook van een slechtere weerstand. Dit kun je voorkomen door ervoor te zorgen dat je genoeg vitamine c in je lichaam binnenkrijgt.

Waar zit vitamine c in?

Vitamine c zit over het algemeen in fruit en groente en dan met name in de Citrusvruchten. Een goede bron van vitamine c is ook te vinden in veel andere groente en fruit zoals paprika, kiwi of bloemkool. Op die manier krijg je op een smakelijke manier de vitamine c binnen die jouw lichaam dus hard nodig heeft.

Hoeveel vitamine c heb je nodig?

Hoeveel vitamine c je nodig hebt hangt ook een beetje af van je leeftijd maar voor een volwassen persoon is 75 milligram per dag genoeg. Als jij gezond en gevarieerd eet dan krijg jij genoeg vitamine c binnen. Een vitamine c tekort komt dan ook niet heel snel voor.

Hoe kom je aan genoeg vitamine c?

Als jij ervoor zorgt dat je elke dag gezond eet dan zit daar genoeg vitamine c in die jij elke dag nodig hebt. De groente en fruit die jij per dag nodig hebt is een hele belangrijke bron van vitamine c dus als jij zorgt dat je die genoeg binnen krijgt dan hoef jij je geen zorgen te maken over een vitamine c tekort.

Kun je te veel vitamine c nemen?

Een teveel aan vitamine c is niet aan de orde, wat jouw lichaam niet nodig heeft aan vitamine c dat plas je weer uit. Het kan wel zijn dat als jij heel veel fruit eet je daardoor darmklachten kunt krijgen zoals diarree. Dan moet je wel heel erg veel ervan gegeten hebben of veel supplementen hebben genomen wil je daar echt last van krijgen.

buikspieren logo
Eten is meer dan alleen Eten!
Scroll naar top