Een goede nachtrust wordt wel eens vergeten als het om het behalen van je training doelen gaat. Natuurlijk is het trainen zelf en gezonde voeding enorm van belang. Maar ook voldoende nachtrust kan ervoor zorgen dat je jouw doelen gemakkelijker zult behalen. Te weinig goede nachtrust kan er zelfs voor zorgen dat jouw training erbij inschiet en je dieet moeilijker te volgen is.

Een aantal gevolgen van een slechte nachtrust

Om je een idee te geven waar je onder andere last van kunt krijgen wanneer je niet voldoende goede nachtrust krijgt. Deze gevolgen van een te kort aan goede slaap.

  1. Je wordt sneller te zwaar doordat je als je moe bent, minder goed in staat bent om je impulsen te onderdrukken. Waardoor je sneller geneigd bent om bijvoorbeeld fastfood te eten. Dit komt mede doordat je zonder een goede nachtrust een groter hongergevoel hebt.
  2. Je coördinatievermogen wordt minder, waardoor sporten moeilijk zal gaan doordat je motoriek negatief beïnvloed wordt. Waardoor je tijdens het sporten tevens meer kans maakt op blessures.
  3. Je stofwisseling wordt verstoord waardoor onder andere de kans op diabetes vergroot wordt.

Je zult je vast kunnen indenken dat de bovenstaande drie punten enorm van invloed kunnen zijn op jouw training en de door jouw gezette doelen die je wilt behalen. Naast deze drie punten zijn er overigens nog een aantal schadelijke gevolgen van te weinig slaap. Zoals bijvoorbeeld: Verminderde concentratie, vergeetachtigheid, angstig worden, minder gelukkig zijn en een verminderd reactie vermogen.

Tips om voldoende slaap te krijgen

Genoeg tijd vrijmaken om te slapen is natuurlijk vanzelfsprekend, maar hiernaast zijn er nog een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden om beter te kunnen slapen en gemakkelijker in slaap te kunnen komen. Al maak je 8 uur vrij om te slapen, maar het duurt 2 uur voordat je in slaap komt, dan zul je nog steeds een aardig te kort aan slaap oplopen. Hierbij dan ook een aantal tips voor een betere nachtrust en voor een meer uitgeslapen gevoel.

  1. Beweeg voldoende door de dag heen. Hierdoor zul je niet alleen gemakkelijker afvallen, maar ook beter in slaap kunnen komen.
  2. Zorg dat je minimaal een half uur per dag buiten bent. Daglicht is namelijk belangrijk voor een goed slaappatroon.
  3. Vermijd cafeïne en alcohol 5 uur voordat je gaat slapen. Deze middelen voorkomen dat je in slaap kunt komen of zorgen voor een oppervlakkige slaap.
  4. Vermeid omgevingsgeluiden. Hierdoor kun je tijdens de slaap wakker worden of minder goed in slaap komen. Veel last van geluiden uit je omgeving? Probeer dan eens een witte ruis machine om de vervelende geluiden te maskeren.
  5. Zorg voor een donkere slaapkamer. Het liefst zo donker mogelijk.
  6. Voorkom te veel licht voordat je gaat slapen. Zit liever niet in een felverlichte ruimte of voor een computerscherm, televisie of smartphone. Hierdoor zal je namelijk minder goed in slaap kunnen komen.
  7. Ga zo veel mogelijk op dezelfde tijd naar bed. Hierdoor zul je een vast slaapritme ontwikkelen, waarbij je gemakkelijker in slaap zal komen.
  8. Zorg voor frisse lucht in je slaapkamer.
  9. Zorg voor een omgevingstemperatuur van zo’n 18 graden. Maar zorg dat je handen en voeten lekker warm zijn.
  10. Zorg dat je op het juiste moment wakker wordt. Een wake up light kan hier mee helpen. Door op het juiste moment op te staan zul je gemakkelijker de ochtend beginnen. Tevens zal je meer het gevoel hebben dat je voldoende geslapen hebt.
buikspieren logo
Eten is meer dan alleen Eten!
Scroll naar top