Als je aan de slag gaat om je sixpack te creëren, kom je er haast niet onderuit om te gaan sporten. Iets waar veel mensen moeite mee hebben om voor langere tijd vol te houden. De zin om te gaan sporten is vaak na een aantal keer trainen verdwenen. Excuses zijn vaak snel gemaakt om het sporten voor een dagje uit te stellen. Een vaak gehoord excuus, welke ook werkelijk ervoor kan zorgen dat sporten minder leuk of in ieder geval een stuk moeilijker wordt. Is dat je de volgende dag na het sporten last krijgt van behoorlijk vervelende spierpijn.

Veel mensen zeggen dat spierpijn erbij hoort en dat het je laat weten dat je iets goeds hebt gedaan de vorige dag. Maar het zorgt er wel voor dat mensen al snel stoppen met trainen. Het kan zelfs voorkomen dat mensen een week na het inspannen nog last hebben van trainen. Dit lijkt mij dan ook niet de bedoeling.

Minder spierpijn veroorzaken

Als je met iemand samen sport, kan het zo zijn dat de ander een stuk minder last van spierpijn heeft dan jij. Dit kan verschillende oorzaken hebben en verschilt per mens. Gelukkig is er wel wat aan te doen, waardoor jij er ook voor kan zorgen dat je minder spierpijn zult hebben.

  1. Trainingsfrequentie aanpassen. Onregelmatig trainen zorgt voor meer en vaker spierpijn. Regelmaat is beter, zo kunnen je spieren wennen aan de duur of de intensiteit van de training.
  2. Voorkom overbelasting. Meer is niet altijd beter. Als je jezelf zo veel belast dat je er een week last van hebt, zal dit er zeker niet voor zorgen dat jij je doelen eerder haalt. Voorkom dan ook dat je meedoet met anderen welke verder zijn dan jij.

Naast de bovenstaande oorzaken kan het verschil in spierpijn ook komen door jouw hormoonspiegels. Volgens sommige geleerden draagt het hormoon oestrogeen bij aan de bescherming en het herstel van spieren. Hierdoor kan het zo zijn dat je als vrouw minder last hebt van spierpijn als man, terwijl jullie vergelijkbare oefeningen hebben gedaan.

Spierpijn afzwakken met een TENS-apparaat

Als je opzoek bent naar een manier om spierpijn na het sporten af te zwakken omdat je er op dit moment last van hebt. Dan heb je natuurlijk weinig aan de informatie om het de volgende keer te voorkomen. Gelukkig zijn er echter manieren om de spierpijn de je nu ervaart af te zwakken. Een zo’n manier is bijvoorbeeld het gebruik van een TENS apparaat, dit is een apparaat welke kleine elektrische pulsen doorgeeft aan je huid en de onderliggende zenuwen. Een TENS apparaat is trouwens niet alleen handig voor spierpijn, het wordt ook gebruikt als warming up en bij het herstel van blessures. Ook blijkt het zelfs dat dit handige apparaat ervoor zorgt dat je spieren versterken.

Blijven bewegen

Als je spierpijn ervaart blijkt een TENS apparaat een uitkomst te zijn. Vooral ook omdat je het overal kunt gebruiken, waardoor het niet veel tijd in beslag neemt. Maar heb jij wel tijd over, dan is het ook verstandig om te blijven bewegen. Uiteraard jezelf niet overbelasten maar rustig lopen, fietsen of zwemmen. Door te blijven bewegen zal je spierpijn sneller voorbijgaan, dan door op bed te blijven liggen.

buikspieren logo
Eten is meer dan alleen Eten!
Scroll naar top